Pasca SPM

Bismillah. Assalamualaikum. (:


Masih menanti result upu yang telah hilang daripada radar, hehehe. InsyaAllah saya akan interview IPG untuk kos PPC Bahasa Arab, Isnin nie di IPG Batu Rakit. Berdebar. Dup Dap Dup Dap. Mama saya memang nak saya jadi guru, ikut jejak langkah dia. But, I don't know, why I don't feel that I'm suitable to be a teacher. Kita tak pernah tahu aturan Allah macam mana, jadi, saya tetap akan pergi interview tu. Moga Allah permudahkan segala urusan saya. (:


Berkenaan dengan UPU, I choose Foundation in Allied Health Science as my first option at IIUM. :3 Saya nak ikut jejak langkah abang saya maybe. Hehe, abang saya insyaAllah future audiologist. Actually, saya nak ambil farmasi even tak dapat A untuk Kimia, hehehe sebab saya suka Kimia! Subjek Sains yang paling sayaaaa suka. Tapi, saingan sengit! Pelajar - pelajar deret A ramai yang apply untuk farmasi dan hampir semua scholarship untuk budak - budak straight A. (': Tipulah kalau saya takde rase berputus asa sebab dulu memang ada cita - cita nak main salji. " Do you want to build a snowman? " Hahaha jangkit dengan Princess Anna. Should I have a sister like Princess Elsa? Hahaha, iklan Frozen sikitttt. Lepastu, my mama and baba said, " If I want to take science stream, they want me to be a dentist! " Oh no! Mama dan baba saya tak cakap orang puteh, yang tu tu kengkonon je. Hehe, saya taknak jadi dentist sebab dentist nim tough siket maybe. Mama saya memang takut dengan doktor gigi, jadi kalau saya jadi dentist bolehlah tengok tengokkan gigi dia. Huhu. I don't want to be a dentist because . . . . . first, saya takleh pegang mende-mende kecik, tangan saya ketar. Second, saya tak tahan bau mulut orang, kalau orang tuh tak gosok gigi, sekilometer saya boleh bau. Hahaha, hiperbola je tuh. Medic lagilah, yang tu jauuuuuh sekali. Mama dan baba saya memang tak setuju kalau saya nak jadi doktor. Yelah, saya bukanlah seorang yang tough. Hehehe. Lembik, BMI pon tak cukup.


So, at last, saya banyak jugaklah search internet and read blog. Silent reader. Dengan dorongan dengan semangat daripada my lovely brother, I want to be a Speech Therapist. InsyaAllah kos Speech Therapist nie akan dibuka di IIUM menurut my big brother. Speech Therapist ni, kerja dia, dia akan main - main dengan kanak - kanak yang tidak boleh bercakap sejak kecil. Maybe sebab ada masalah pendengaran or istimewa sejak lahir. Dan kerana kecintaan ku terhadap kanak - kanak, saya nak jadi Speech Therapist, insyaAllah. Kos ni hanya ade dekat UKM setakat nie tapi insyaAllah akan dibuka di IIUM. Mohon doa ya sahabat. (: Kalau ada yang berminat dengan Speech Therapist nie, bolehlah godek - godek uncle Google ya. 


Jadi sekarang, saya hanya berdoa, semoga Allah permudahkan segala urusan saya. Ya, kita hanya merancang, Allah juga merancang, dan perancangan Allah adalah sebaik - baik perancangan. So, put your trust in Him. Kalau memang Allah dah takdirkan untuk saya sejak di luh mahfuz lagi untuk dilahirkan menjadi seorang guru. Ya, saya akan redha. Ini ketentuan Dia dan saya tahu itu yang terbaik buat saya. Kalau Dia takdirkan saya untuk menjadi seorang Speech Therapy, saya tahu itu juga yang terbaik untuk saya. (: Jadi, saya akan belajar bersungguh - sungguh untuk capai cita - cita saya. Saya nak Phd! Sungguh, SPM hanyalah permulaan. Sekarang saya akan teruskan langkah, moga Allah permudahkan. (:


Jazakumullahu khairan kathira untuk semua yang membaca. Buat sahabat pasca SPM, jangan mengalah. SPM baru permulaan. Teruskan langkah. Semoga redha Dia dapat kita capai. <3

May Allah bless. 












No comments